آموزشگاه زبان روژین ایلیا
آدرس ها:

شعبه پسران: یافت آباد، شهرک ولیعصر، خیابان شهیدان بهرامی، جنب بانک صادرات، پلاک 161

شعبه دختران: یافت آباد، شهرک ولیعصر، خیابان شهید به خیال، پلاک ۱۲

شعبه مهد زبان و پیش دبستانی: یافت آباد، شهرک ولیعصر، خیابان شهیدان بهرامی ، جنب بانک مسکن، جنب خانه بازی شهر سلطان، پلاک ۲۲۰

تلفن های تماس:

021-66213030

021-66229000

021-66211000

۵ دلیل برای یادگیری اصطلاحات محاوره‌ای

آیا یادگیری اصطلاحات زبان هدف مهم است و یا به عنوان محتواهای کمکی باید به ‌آن‌ها نگریست؟ وقتی شروع به یادگیری یک زبان خارجی می‌کنیم مهم است که دانش مربوط به بدنه اصلی زبان را بدانیم و از مفاهیم پایه آن اطلاع داشته باشیم. درست است که متون اصلی زبان نقش عمده‌ای در آموختن ما ایفا می‌کنند، اما لازم است بدانیم که ارتباط کلامی با انسان‌ها و غرق شدنِ واقعی در زبان است که ما در محاوره و قدرت تلکم روان می‌کند.

برای رسیدن به هدفِ «روان صحبت کردن» لازم است که اصطلاحاتِ زبان هدف را نیز یاد بگیریم. آموختن اصطلاحات زبان، فواید فراوانی دارد که در ادامه به ۵ مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

دلیل اول: به‌روز ماندن و آگاهی از گویش‌ها و جزئیات کلامی جامعه هدف

یاد گرفتن یک زبان عملیاتی فراتر از آموختن کتاب‌ها و گرامر و تلاش برای تولید دوباره آنچه خوانده‌اید است. کتاب‌های آموزشی و متون اصلی زبان، اطلاعاتِ پایه‌ای و ابتدایی را در اختیار شما قرار می‌دهند که شاملِ قوانین دستوری زبان، صفت‌های ابتدایی و اسم‌های ضروری هستند. اما برای رسیدن به سطحِ روان در یک زبان، شما باید بیاموزید که چگونه «به‌روز» باشید.

«یادگیریِ اصطلاحات زبان و کنایه‌های محاوره‌ای به شما اجازه می‌دهد که در توانایی کلامی خود به‌روز باشید و بتوانید با افراد بومی یا سایر کسانی که به زبان شما صحبت می‌کنند مکالماتِ سلیس و روان شکل دهید.» این جمله را خانم Mary Walton محققِ دانشِ زبانشناسی بیان می‌کند. همچنین آگاهی از این اصطلاحات زبان کمک می‌کند تا بتوانید با افراد مختلف از نواحی گوناگونِ یک کشور ارتباط برقرار کنید. شناخت اصطلاحاتِ زبان یعنی آشنایی با تنوع‌های مختلف موجود در یک زبان، و گویش‌های متنوع در میان یک ملت.

دلیل دوم: کمک به عدم تولید سوء تفاهم‌های احتمالی

اگر اصطلاحاتِ زبان مورد نظرتان را نشناسید به احتمال زیاد در جریان مکالمه دچار سوء تفاهم‌های فراوانی می‌شوید. به عنوان مثال در زبان انگلیسی عبارت رایجی وجود دارد که به صورت «and Bob’s your uncle» بیان می‌شود که در ترجمه کلمه به کلمه به معنای «و باب عموی شماست» خواهد بود؛ اما این جمله در حقیقت یک اصطلاح بوده و به معنای «و این است اصلِ ماجرا» می‌باشد. اگر کسی در مکالمه با شما این عبارت را مورد استفاده قرار دهد و شما از معنای حقیقی این اصطلاح آگاهی نداشته باشید پاسخ خواهید داد، «نخیر! من عمویی به اسمِ Bob ندارم!»  و نیازی به توضیح نیست که وضعیت پیش آمده از این سوء تفاهم چندان مطلوب شما نخواهد بود.

دلیل سوم: ایجاد حس عُلقه و تمایل نسبت به زبان هدف

یکی دیگر از محققین علم زبانشناسی، خانمِ Jane Reed بیان می‌دارد، «اصطلاحات یک زبان جهت ایجاد یک حس علاقمندی و وابستگی قلبی برای ایجاد یک جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این اصطلاحات در میانِ گویش‌های مختلف، در یک منطقه جغرافیایی خاص باعث می‌شوند همگی احساس یکپارچگی و وحدت داشته باشند.» اگر قصد دارید که خود را غرق زبان هدف نمایید و یا در جامعه هدفتان زندگی کنید، یادگیری اصطلاحات زبان برای شما دوچندان اهمیت می‌یابد. در فقدان این اصطلاحات شما تجربه سختی از زندگی در کنار دیگران خواهید داشت و احساس دلبستگی به ارتباطات انسانی را چه در دوران یادگیری و چه در دوران زندگی در آن منطقه، تجربه نخواهید نمود.

دلیل چهارم: آشنا شدن با تاریخچه جامعه هدف

آموختن اصطلاحات زبان به شما کمک می‌کند که با تاریخچه مردم نیز آشنا شوید. در جریان یادگیری زبان و آشنایی با اصطلاحاتِ محلی، نه تنها مهارتِ سخن گفتن خود را ارتقا می‌بخشید بلکه با تاریخچه و سنت‌ها و وقایع پیشین جامعه هدفتان نیز آشنا می‌شوید.

برای اینکه بدانید چگونه باید از یکی از اصطلاحاتِ زبان استفاده کنید باید با فضای کلام، معنای دقیقِ آن اصطلاح و همینطور تاریخچه‌ آن آشنایی کافی داشته باشید و همین امر شناخت شما از زبان هدفتان را کاملتر و دقیقتر می‌نماید.

به عنوان نمونه اصطلاحِ «و باب عموی شماست» وقتی به کار می‌رود که علت و یا حکمت موضوعی برای گوینده و یا شنونده آشکار شود. ریشه این اصطلاح به یکی از رییس جمهورهایِ پیشینِ کشور انگلستان باز می‌گردد که اسم کوچک وی Bob بوده است. جنابِ پرزیدنت Bob، در حرکتی پرسش برانگیز برادر زاده خود را که فردی نالایق بوده به یکی از سمت‌های مهم دولتی منصوب می‌کند و مردمِ متعجب با این جمله که «بله، باب عموی اوست … » به یکدیگر اطلاع‌رسانی کرده و کم‌کم این اصطلاح را تثبیت می‌کنند.

دلیل پنجم: تولید عواطف انسانی

در نهایت، نمی‌توان از اهمیت استفاده از اصطلاحاتِ زبان در راستای تولید عواطفِ متنوع انسانی چشم‌پوشی کرد. وقتی با یکی از اقوام و یا دوستان نزدیک در مورد موضوعی جدی یا عاطفی سخن می‌گوییم، بسیار سخت است که فقط با استفاده از کلماتِ موجود در لغت‌نامه احساسات خودمان را بیان کنیم. لحظه‌ای به پر‌استرس‌ترین، سخت‌ترین، شادترین یا هیجان‌انگیزترین ثانیه‌های عمر خود بیاندیشید. وقتی تلاش می‌کنید که آن‌ عواطف را به زبان بیاورید، زیاد پیش‌ می‌آید که به اصطلاحات رجوع کنید. این روند، برای سایر زبان‌ها نیز برقرار است.

پس در مجموع، یادگیری اصطلاحاتِ زبان، با اینکه جزء ارکان اصلیِ آن زبان محسوب نمی‌شوند لیکن قابل صرف نظر و چشم‌پوشی نیستند و کمک می‌کنند در شرایط مختلف اجتماعی ارتباط مؤثرتر و بهتری برقرار کنیم.

ارسال نظر