آموزشگاه زبان روژین ایلیا
آدرس ها:

شعبه پسران: یافت آباد، شهرک ولیعصر، خیابان شهیدان بهرامی، جنب بانک صادرات، پلاک 161

شعبه دختران: یافت آباد، شهرک ولیعصر، خیابان شهید به خیال، پلاک ۱۲

شعبه مهد زبان و پیش دبستانی: یافت آباد، شهرک ولیعصر، خیابان شهیدان بهرامی ، جنب بانک مسکن، جنب خانه بازی شهر سلطان، پلاک ۲۲۰

تلفن های تماس:

021-66213030

021-66229000

021-66211000

گام های موفقیت در زبان انگلیسی ؛ چهار گام مهم!

اگر بخواهیم گام های موفقیت در زبان انگلیسی را بررسی کنیم خواهیم دید این گام‌ها به چهار یا پنج و یا ده مورد محدود نمی‌شوند و پیشتر نیز در مورد برخی از آن‌ها صحبت کردیم. حقیقت این است که برای رسیدن به موفقیت و کسب سطح مطلوب گام‌های متفاوتی را می‌توان طی کرد. گام‌هایی که در ظاهر ممکن است با یکدیگر تفاوت داشته باشند، ولی اگر دقیق‌تر بنگریم خواهیم دید که بین آن‌ها نقاط مشترک ظریفی وجود دارد. و ما در این گفتار قصد داریم به این نقاط مشترک بپردازیم.

اولین مورد از گام های موفقیت در زبان انگلیسی : برقراری اتصال بین مهارت‌های چهارگانه تا جایی که ممکن باشد.

اگر بخواهیم زبان‌آموزان موفق و روان را با زبان‌آموزان معمولی مقایسه کنیم، یکی از تمایزهای قابل توجه این خواهد بود که مهارت‌های چهارگانه، مخصوصا شنیدن، صحبت کردن و نوشتن، برای زبان‌آموزان معمولی، مهارت‌هایی جدا از هم هستند. آن‌ها ممکن است در یکی از این مهارت‌ها بسیار توانمند باشند ولی در دیگری دچار مشکلات جدی شوند.

این در حالی است که زبان‌آموزان خبره تقریبا مرزی بین شنیدن، صحبت کردن و نوشتن قائل نیستند و برای آن‌ها جایگزینی هر یک از این‌ها با دیگری بسیار ساده و روان است. دلیل این ویژگی آن‌ها، ایجاد کردنِ اتصال بین مهارت‌های مختلف در دوره زبان‌آموزیشان است.

برای اینکه شما نیز بتوانید این گام را موفقیت را طی کنید لازم است میان ‌مهارت‌های چهارگانه خود ارتباط مستقیم برقرار کنید. به عنوان یک تکنیک ساده، تمرین زیر را در نظر بگیرید:

  • به یک فایل صوتی، مثلا پادکستِ ۵ دقیقه‌ای گوش دهید.
  • عکس‌العمل و نظر خود را نسبت به محتوای آن به زبان انگلیسی بنویسید.
  • نظراتتان را با هم‌صحبت خود به زبان انگلیسی مطرح کنید و بحث کنید. در صورت نبود هم‌صحبت، گفتار خود را ضبط کنید و به ‌آن گوش دهید.

با انجام این تمرین و تمرین‌های مشابه شما توانسته‌اید میان مهارت‌های اصلی خود ارتباط و اتصال برقرار کنید و یکی از مهمترین گام های موفقیت در زبان انگلیسی را بردارید.

دومین مورد از گام های موفقیت در زبان انگلیسی : از زبان درباره آنچه دوست دارید استفاده کنید.

هر چقدر در مورد اهمیت این گام گفته شود باز هم کم است. وقتی روند رشد زبان‌آموزان بسیار موفق را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که آن‌ها از میانه‌های مسیر زبان‌آموزیشان تقریبا فقط روی موضوعاتی تمرکز می‌کنند که به آن‌ها علاقه دارند. به بیان دیگر، از دید آن‌ها جلسات تمرینی دیگر جنبه تمرین و درس و مشق ندارند و آن‌ها مشغول انجام فعالیت‌های مورد علاقه‌شان هستند.

در حقیقت تمامی آموزه‌هایِ اولیه‌ای که این افراد می‌آموزند در راستای رسیدن به این سطح از زبان است که بتوانند درباره آنچه دوست دارند به زبان هدف تعامل کنند.

زبان‌آموزی را تصور کنید که به ورزش فوتبال علاقمند است. او ناگزیر است در مراحل آغازین یادگیری، کمی گرامر مقدماتی، واژگان و سایر سرفصل‌های استاندارد را بیاموزد. اما بعد از پایان دوره مقدماتی او به سراغ واژگان و جمله‌های تخصصی فوتبال و گزارش آن می‌رود. با انجام این کار و شنیدن محتواهای مرتبط با موضوع مورد علاقه، او به زودی زمان قابل توجهی را صرف شنیدن، نوشتن و صحبت کردن زبان انگلیسی می‌کند و بدون آنکه متوجه شود رشد چشمگیری در این زبان خواهد داشت.

سومین مورد از گام های موفقیت در زبان انگلیسی : خود را در معرض استفاده از زبان قرار بدهید.

این مرحله از گام های موفقیت در زبان انگلیسی غیر قابل گریز است، با اینکه بسیاری از زبان‌آموزان تمام تلاش خود می‌کنند تا از انجام آن طفره بروند. شما باید از زبان انگلیسی در راستای تعامل با دیگران استفاده کنید. و باید تمام نیروی اراده خود در راستای انجام این فعالیت به کار ببندید.

ما انسان‌ها در شرایط معمولی بسیار مراقب هستیم که در هر تعاملی موفق و سربلند بیرون بیاییم و از هرگونه ارتکاب اشتباهی بپرهیزیم. سعی می‌کنیم هیچوقت خودمان را در شرایطی قرار ندهیم که خجالت زده و سر افکنده شویم.

این درحالی است که یادگیری زبان، نیازمند اشتباه کردن و اصلاح شدن است. راه موفقیت در زبان‌آموزی از به چالش کشیده شدن  می‌گذرد. و اکنون شما می‌دانید که باید تمام تلاش خود را به کار ببندید تا خودتان را در مقام استفاده از زبان و مشاهده بازخوردها قرار دهید.

چهارمین مورد از گام های موفقیت در زبان انگلیسی : خودتان را مجبور کنید که به انگلیسی فکر کنید.

در بین مدرسین زبان، فکر کردن به زبان انگلیسی به عنوان یکی از بزرگترین رازهای موفقیت شناخته می‌شود. و بر عکس، از بهترین راه‌ها برای عدم موفقیت در زبان این است که زبان‌آموز، حتی زمانی که انگلیسی صحبت می‌کند به زبان فارسی فکر کند.

فکر کردن به زبان انگلیسی یک مهارت است. برای رشد این مهارت باید تمرین‌های مخصوص به آن را انجام داد.

از تمرین‌های مناسب در همین راستا یکی این است که در پایان هر روز و قبل از استراحت، فعالیت‌های روزانه خود را در ذهنتان به زبان انگلیسی مرور کنید. با این کار شما در حقیقت در حال نوشتن یک دفترچه خاطرات روزانه مجازی هستید. وقایع روزانه، با توجه به اینکه همین امروز رخ داده‌اند کمترین انرژی ممکن را جهت یادآوری می‌طلبند و شما می‌توانید در ذهنتان بیشتر روی استفاده از خودِ زبان تمرکز کنید.

تکنیک دیگری که می‌تواند به مهارت اندیشیدن به زبان انگلیسی کمک کند، توصیف فعالیت‌های روزانه و کاملا معمولیاست. فرض کنید در حال شستن ظرف‌ها هستید. کافی است همزمان با انجام این کار در ذهنتان بیان کنید که دقیقا در حال انجام چه فعالیتی هستید. این تمرین نه تنها باعث می‌شود که از فعالیت‌های معمولی زندگی لذت بیشتری ببرید، بلکه در راستای رشد مهارت اندیشیدن به زبان انگلیسی هم کمک شایانی به شما خواهد کرد.

همانطور که پیشتر هم گفتیم، گام های موفقیت در زبان انگلیسی به این تعداد محدود نمی‌شوند ولی این موارد، فصل مشترک بین بسیاری از آن‌هاست. شما با برداشتن این گام‌ها مسیری را طی می‌کنید که زبان‌آموزان موفق طی کرده‌اند.

ارسال نظر