آموزشگاه زبان روژین ایلیا
آدرس ها:

شعبه پسران: یافت آباد، شهرک ولیعصر، خیابان شهیدان بهرامی، جنب بانک صادرات، پلاک 161

شعبه دختران: یافت آباد، شهرک ولیعصر، خیابان شهید به خیال، پلاک ۱۲

شعبه مهد زبان و پیش دبستانی: یافت آباد، شهرک ولیعصر، خیابان شهیدان بهرامی ، جنب بانک مسکن، جنب خانه بازی شهر سلطان، پلاک ۲۲۰

تلفن های تماس:

021-66213030

021-66229000

021-66211000

نحوه یادگیری واژگان تافل (۳)

در پست های قبلی چند نکته` مهم یادگیری واژگان در زبان انگلیسی خدمت شما معرفی شد و به برنامه ریزی برای حفظ ۵ لغت در روز اشاره شد. همچنین لیست ۵ گام مهم برای یادگیری لغات تافل و آیلتس خدمت شما ارائه شد که در این پست و در ادامه همان مطالب به تشریح گام اول خواهیم پرداخت.

  • ایجاد دسته بندی لغات (Categorization)

همانطور که قبلا اشاره شد، برنامه حفظ چند لغت در روز اگر بصورت منظم و در طول چندین ماه ادامه داشته باشد بسیار برنامه مفیدی خواهد بود و کمک بسیار بسزایی برای یادگیری لغات مورد نیاز خواهد بود. همچنین قبلا به ایجاد یک دیکشنری شخصی اشاره شد و گفتیم که بهتر است لغاتی که یادگیری و یا یادآوری آنها برای شما دشوار می باشد را در یک دفترچه یادداشت کنید. برای این کار سعی کنید لغاتی را که یادداشت می کنید با نظم خاصی در دفترچه خود یادداشت کنید، مثلا آنها را بر اساس حروف الفبا مرتب کنید، و یا بر اساس درس ها و کتاب های خاصی آنها را مرتب بنویسید.

بهترین راه برای یادداشت کردن لغات مورد نیازتان در دفترچه ای که قرار است به دیکشنری شخصی شما تبدیل شود  این است که لغات مورد نیاز خود را موضوع بندی کنید و هر لغت را در صفحه ای که مربوط به آن موضوع می باشد یادداشت کنید. مثلا می توانید موضوعاتی مانند موضوعات زیر برای خود آماده کنید:

Feelings

Actions

Personality

People

Weather

Places

Business

Things

Experiences

Relationships

Work

مثلا در حوزه business می توانید تمام لغات و عبارت هایی که به اون حوزه مربوط می شود را در همان صفحه یا صفحات مخصوص به آن یادداشت کنید.

این کار باعث می شود که

  1. لغات را بهتر و سریعتر یاد بگیرید
  2. زمان کمتری برای مرور لغات مورد نظرتان نیاز داشته باشید
  3. بین لغات یادگرفته شده ارتباط معنایی ایجاد کنید
  4. بتوانید در هنگام تمرین مهارت های زبان از جمله speaking (گفتاری) یا writing (نوشتاری) از لغاتی که یادداشت کرده اید استفاده کنید که این کار هم باعث تقویت لغات، و هم تقویت آن مهارت خاص شما می شوند.

همچنین می توانید برای هر مجموعه دسته بندی و یا طبقه بندی شده نیز، زیر مجموعه هایی برای خود تهیه کنید. مثلا در بخش لغات مربوط به things می توانید چندین زیر مجموعه از وسایل خانگی، وسایل اداری، نوشت افزار، و … برای خود تهیه کنید و لغات مربوط به هر کدان از این دسته ها را در جایگاه خود یادداشت کنید.

 

  • نحوه نوشتن معنی لغات و توضیحات آنها:

پس از دسته بندی لغات و ایجاد گروه هایی که می خواهید لیست لغات خود را در آنجا وارد کنید، باید ببینید چه اطلاعاتی برای هر لغت نیاز دارید تا بتوانید آنها را به صورت موثری یاید بگیرید. سعی کنید برای لغاتی که می خواهید آنها را یاد بگیرید موارد زیر را یادداشت کنید:

۱- توضیحات خلاصه مربوط به لغات به زبان انگلیسی

۲- معانی فارسی آنها

۳- نوشتن تلفظ آنها در صورتی که تلفظ آن لغات را بلد نیستید و یا ممکن است فراموش کنید

۴- مترادف ها و متضاد های موجود

۵- کاربرد آنها با یک مثال (استفاده از همان متن و جمله ای که آن لغت را اول بار در آنجا دیده ایم و در صورت لزوم ترجمه جمله مثالی)

۶- نقش گرامری (بهتر است از حروف اختصاری برای این مورد استفاده شود؛ مثلا adj به جای adjective به معنی صفت)

مثال:

Upholstery / ʌpˈhəʊlst(ə)ri,ʌpˈhɒlst(ə)ri / Noun
Coverings and cushions for furniture

روکش ها و رویه های مبل

e.g. : Our old sofa was given new velvet upholstery

به کاناپه ی قدیمی مان روکش مخمل جدیدی داده شد.

 

تهیه چنین اطلاعاتی برای یادگیری این لغات بصورت موثر خواهد بود و به شما کمک می کند که بتوانید آنها را به حافظه بلند مدت خود بسپارید. البته لازم نیست که این کار برای همه لغات انجام شود، زیرا ممکن است این کار برای همه لغات مقدور نباشد و یا خیلی از وقت شما را بگیرد اما بهرحال هر چه اطلاعاتی بیشتر برای لغات خود تهیه کنید یادگیری آنها راحتتر و موثرتر خواهد بود.

پس از نوشتن این لغات در دفترچه خود نباید مرور آنها را فراموش کنید، نباید هدف شما صرفا نوشتن و لیست کردن لغات باشد، بلکه هدف شما در نهایت یادگیری این لغات است که شما خود تهیه کرده اید، بنابراین با یک برنامه ریزی درست لغاتی را که نوشته اید باید مرور کنید. در پست بعدی نحوه مرور این لغات و ادامه نکات مربوط به یادگیری لغات را خدمت شما معرفی می کنیم.


مطلب پیشنهادی :اشتباهات رایج در بخش شنیداری (Listening) زبان انگلیسی

ارسال نظر