آموزشگاه زبان روژین ایلیا
آدرس ها:

شعبه پسران: یافت آباد، شهرک ولیعصر، خیابان شهیدان بهرامی، جنب بانک صادرات، پلاک 161

شعبه دختران: یافت آباد، شهرک ولیعصر، خیابان شهید به خیال، پلاک ۱۲

شعبه مهد زبان و پیش دبستانی: یافت آباد، شهرک ولیعصر، خیابان شهیدان بهرامی ، جنب بانک مسکن، جنب خانه بازی شهر سلطان، پلاک ۲۲۰

تلفن های تماس:

021-66213030

021-66229000

021-66211000

تکنیک shadowing یا تکنیک سایه چیست و چگونه انجام می‌شود؟

کی از روش‌های مشهور برای یادگیری زبان، مخصوصا در بخش تلفظ و لحن و لهجه، تمرین کردن تکنیک shadowing است. این تکنیک در فارسی به اسم تکنیک سایه نیز شناخته می‌شود.

تکنیک shadowing بطور مختصر

روش‌های مختلفی برای یادگیری تلفظ زبان انگلیسی و یا هر زبان دیگری وجود دارد. شیوه متعارف و گام به گام برای این کار آشنایی با نمادهای آواشناسی و همینطور استفاده از فرهنگ‌ لغت صوتی و رابطه مستقیم و طولانی مدت با محتواهایِ زبان اصلی است.

اما ممکن است که برخی زبان‌آموزان فرصت و یا توانایی یادگیری این موارد را نداشته باشند. در این صورت تکنیک shadowing بیش از گذشته اهمیت می‌یابد. کلمه shadow در زبان انگلیسی به معنای سایه است. وقتی می‌گوییم تکنیک shadowing یعنی اینکه زبان‌آموز به صحبت‌های زبان اصلیِ یک فرد بومی گوش می‌دهد و تلاش می‌کند دقیقا آنچه را شنیده است بدون کم و کاست تکرار و تقلید کند. از آنجایی که این کار، مشابه تعقیب کردن صحبت‌ها مانند یک سایه است، این تکنیک shadowing یا سایه نامیده می‌شود.

پیش‌فرضِ تکنیک shadowing این است که زبان‌آموز هنگام کپی‌برداری از صحبت‌های زبان اصلی، اشتباهاتِ تلفظی خود را برطرف می‌کند. این تکنیک اولین بار توسط مدرس زبان آقای Alexander Arguelles ابداع شد و برای یادگیری زبان آلمانی و سپس کره‌ای مورد استفاده قرار گرفت. و در ادامه با توجه به سادگی آن بطور گسترده مورد استقبال عمومی قرار گرفت.

نحوه اجرای تکنیک shadowing در سه گام ساده

تکنیک shadowing را می‌توان در سه گام پیاده کرد. توجه داشته باشید که برای این کار شما باید به یک متن زبان اصلی که توسط یک فرد بومی قرائت شده است دسترسی داشته باشید. پس شما هم متن و هم صوت آن را لازم دارید. با توجه به اهمیت دقیق شنیدن مطمئن شوید که از تمرکز کافی برخوردار هستید و عوامل حواس‌پرتی را از محیط دور کرده‌اید.

گام اول: شنیدن دقیق

ابتدا به صدای متن به دقت گوش دهید بدون اینکه به نوشتار آن نگاه کنید. فقط گوش دهید. تلاش کنید که آنچه را می‌شنوید درک کنید. اگر احساس نیاز می‌کنید می‌توانید چند بار به این صوت گوش کنید. حتی اگر تمام آنچه گفته شده است را متوجه نشدید مطمئن شوید که از کلیت آنچه بیان شده است آگاهی پیدا کرده‌اید و از اصل ماجرا مطلع شده‌اید.

گام دوم: تکرار شنیده‌ها با کمک متن

آنچه را شنیده‌اید تکرار کنید. آنجایی که به متن نیاز پیدا کردید از آن کمک بگیرید. تلاش کنید که نهایتا فاصله‌ای در حدود ۵ ثانیه تاخیر با فایل صوتی را حفظ کنید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا با صدای زبان بیشتر آشنا شوید و دستگاه صوتی‌تان به صداها عادت کند.

تلاش کنید که کلماتی که بیان می‌کنید، صداها، مکث‌ها، و افت و خیز صدایتان با صدای گوینده زبان اصلی منطبق باشد. اگر احساس می‌کنید که فایل صوتی بیش از حد سریع است می‌توانید با تغییر تنظیمات نرم‌افزارِ پخش‌کننده، اندکی سرعت پخش را کم کنید. اگر این کار هم چاره ساز نشد لازم است فایل صوتی را به متنی ساده‌تر تغییر دهید. نهایتا، کلماتی که برایتان جدید هستند و متوجه آن‌ها نمی‌شوید را در فرهنگ لغت بررسی کنید.

گام سوم: تکرار بدون متن

گام سوم همانند گام دوم است. با این تفاوت که در این مرحله دیگر نباید از متن استفاده کنید.

آنچه باید در مورد تکنیک shadowing بدانید

همانطور که دیدیم هسته اصلی این تکنیک تکرارِ سایه به سایه آن چیزی است که شنیده‌اید. شما در این میان می‌توانید بسته به نیازهایتان گام‌هایی را لابلای این مراحل بیافزایید. مهم آن است که تلاش کنید تا جایی که ممکن است تلفظ خود را به تلفظ زبان اصلی نزدیک کنید.

بسیاری از زبان‌آموزان در طول زمان، تکنیک shadowing مخصوص به خودشان را تولید می‌کنند. برخی مایلند که جمله‌های کوتاه را تکرار کنند چرا که ممکن است جمله‌های بلندتر را فراموش کنند. برخی دیگر نیز ترجیح می‌دهند اصلا به متن نگاه نکنند بلکه کلیدواژه‌هایی را به عنوان یادآوری کننده یادداشت کنند و از آن‌ها برای تکرار متن اصلی کمک بگیرند.

در هر حال این تکنیک به شما کمک می‌کند تا در مدت زمان کوتاهی، مهارت تلفظ خود را به میزان فراوانی رشد دهید. تلفظ صحیح از مهارت‌هایی است که رشد آن بطور طبیعی، نیاز به زمان طولانی است. بنابراین در آغاز کار و در مراحل اولیه نباید دلسرد شوید و هر رشدی را که در این مهارت حس کردید به عنوان گامی مؤثر در مسیر یادگیری زبان به حساب بیاورید.کنیک shadowing یا تکنیک سایه چیست و چگونه انجام می‌شود؟

ارسال نظر